





















- renault - opel en volvo - 1.2 - 1.4 - 1.9 dti distributie timing set
- Chrysler - Dacia - Mitsubishi - Renault - Vauxhall/ Opel - Volvo
- Krukasborgpennen
- Borgpen voor de hogedrukdieselpomp
- Chrysler - Dacia - Mitsubishi - Renault - Vauxhall/ Opel - Volvo
- spansleutel
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
renault - opel en volvo - 1.2 - 1.4 - 1.9 dti distributie timing set - blokkeerset - vergrendelingsset satra (AUTM-03746).
Vergrendelingsgereedschaps set voor riemaangedreven Dacia, GM (Chrysler, Vauxhall/Opel), Mitsubishi, Renault, Volvo 1.2, 1.4, 1.9L dTi benzine- en dieselmotoren. De set bevat alle benodigde gereedschappen om de distributieriem in de juiste getimede positie te houden wanneer afstel- of vervangingswerkzaamheden worden uitgevoerd. Geleverd in handige opbergkoffer.Inhoud:
- Borgpen voor de hogedrukdieselpomp
- Spansleutel
- Krukasborgpennen
Geschikt voor:
Chrysler:
- Cherokee (1984-1995)
- Wrangler (1988-1995)
Dacia:
- Logan (2004-2013), Logan (2013-), Logan MCV (2013-)
- Sandero (2008-2013), Sandero (2013-)
Mitsubishi:
- Carisma (2001-2005)
- Space Star (2000-2006)
Renault:
- Clio II (1998-2013), Clio III (2005-2015), Clio IV (2012-2020)
- Espace (2002-2015), Grand Espace IV (2002-2015)
- Kangoo (1998-2009)
- Master II (1998-2010)
- Megane (1999-2003)
- Modus (2004-2013), Grand Modus II (2004-2013)
- Safrane (1992-2001)
- Scenic (1999-2003)
- Symbol (2001-2008)
- Thalia (2001-2008)
- Trafic (1997-2000
- Twingo (1993-2007), Twingo II (2007-2014)
- Wind (2010-2013)
Vauxhall/ Opel:
- Arena (1997-2001)
- Movano A (1998-2010)
- Vivaro (2001-2007)
Volvo:
- S40 (1996-2004)
- V40 (1996-2004)
Motorcodes:
- 1.2 – D4F 700, D4F 702, D4F 704, D4F 706, D4F 708, D4F 712, D4F 714, D4F 716, D4F 722, D4F 728, D4F 730, D4F 732, D4F 734, D4F 740, D4F 742, D4F 744, D4F 764, D4F 770, D4F 772, D7F 702, D7F 704, D7F 706, D7F 708, D7F 710, D7F 720, D7F 722, D7F 726, D7F 744, D7F 746, D7F 764, D7F 766, D7F 800, D7F B700, D7F C701
- 1.2 turbo – D4Ft 780, D4Ft 782, D4Ft 784, D4Ft 786
- 1.4 – E7J 626, E7J 634, E7J 635, E7J 780, K7J 710
- 1.9 DTi – F8Q 622, F8Q 630, F8Q 632, F8Q 720, F8Q 722, F8Q 731, F8Q 736, F8Q 744, F8Q 770, F8Q 780, F8Q 782, F8Q 790, F9Q 710, F9Q 716, F9Q 730, F9Q 734, F9Q 744, F9Q 770
OEM:
- KM-6031
- KM-603
- KM-966
Brandstof type:
- Benzine en diesel
Om de motoren uit uw lijst te begrijpen, is het cruciaal om te focussen op de gemeenschappelijke en meest prominente motor: de 1.9 liter diesel.
De Gemeenschappelijke 1.9 Liter Diesel
De kern van deze motorfamilie is de befaamde Renault F9Q-motor. Dit was een van de meest gebruikte dieselmotoren in Europa en werd door verschillende fabrikanten gebruikt, zij het onder een andere naam:
Merk Motorcode Naming (Technologie) Toepassingen
Renault F9Q 1.9 dTi (vroege directe injectie) of 1.9 dCi (latere Common Rail) Mégane, Scénic, Laguna
Volvo D4192T Volvo 1.9D/TDI S40 en V40 modellen (eerste generatie)
Opel 1.9 CDTI (Let op: Opel gebruikte voornamelijk een 1.9L diesel uit een samenwerking met Fiat/GM, maar dit is de motor die de 1.9L diesel-aandrijving in veel van hun modellen markeerde) 1.9 DTI / CDTI Astra, Zafira, Vectra
Belangrijkste Kenmerken van de 1.9 dti motor:
- Technologie: De vroegste versies (dTi/DTI) waren uitgerust met een directe injectie, maar de latere en meest voorkomende versies (dCi/CDTI) maakten gebruik van Common Rail-technologie. Dit betekende een grote stap vooruit in verfijning, vermogensafgifte en brandstofverbruik ten opzichte van oudere dieselmotoren.
- Distributie: Dit is een essentieel punt: de motor is riemaangedreven. Strikte naleving van de vervangingsintervallen van de distributieriem (inclusief spanrollen en waterpomp) is noodzakelijk om ernstige motorschade te voorkomen.
- Reputatie: De 1.9L-motor staat bekend als een werkpaard: robuust, betrouwbaar en met een hoog koppel, maar minder verfijnd dan de nieuwere generatie diesels.
De aanduidingen 1.2 DTI en 1.4 DTI verwijzen naar kleinere dieselmotoren die vooral werden gebruikt in compacte auto's, zoals de Opel Corsa en sommige Renault-modellen.
Deze motoren waren vaak de eerste stappen naar moderne, kleine turbodieselmotoren.
De technologie was vergelijkbaar met de 1.9L, maar geoptimaliseerd voor een lager gewicht en een nog zuiniger brandstofverbruik in de compacte klasse. De 1.4 dCi van Renault, bijvoorbeeld, was zeer populair en staat bekend om zijn zuinigheid.
Belangrijke Aandachtspunten van de 1.2 en 1.4 liter dti dci motoren:
Voor alle DTI/dCi motoren uit deze periode gelden de volgende aandachtspunten:
- Distributieriem: Zoals gezegd, is de vervanging van de riem van vitaal belang en mag deze nooit worden overgeslagen.
- Turbo en EGR-klep: De turbo's en de EGR-klep (Exhaust Gas Recirculation) kunnen gevoelig zijn voor vervuiling en slijtage, wat leidt tot vermogensverlies of foutmeldingen. Regelmatig onderhoud en schone olie zijn hier cruciaal.
- Injectoren: Vooral de vroege Common Rail-injectoren kunnen op hoge kilometerstanden problemen gaan geven door slijtage en vervuiling.
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap. Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto. Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft. Info verkregen van www.mijngarage.nl
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Hieronder enkele doorlinks naar groepen die u ook interresant zou kunnen vinden bij het sleutelen aan de auto motor:
- Momentsleutels
- Revisiegereedschap voor het motorblok
- Bougie en bobine gereedschap
- Auto electra gereedschap
- Koelsysteem autogereedschap
- Olie gerelateerd gereedschap
- Koppeling gereedschap voor automotoren
- Compressie en drukmeters motoren
- Distributiegereedschap - Timinggereedschap voertuigen
- Speciale distributie doppen, sleutels en tangen
- Helicoilsets en draadreparatiesets
- Diesel verstuiver slagtrekkers en injector trekkers
- Diesel verstuiver reinigers en cleaners
- Onderstelgereedschap - lagertrekkers - Persgereedschap
- Autoplaatwerk gereedschappen
- Auto remsysteem gereedschappen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen